Veckomeny i skördetid

I dag avviker jag från den här bloggens huvudtema – den mesta av maten i det här inlägget är inte rawfood. Du som bara vill läsa om rawfood: låt bli att läsa det här vettja, och så ses vi i nästa inlägg :-)

Men för dig som även äter annan mat så kommer här en veckomeny med utgångspunkt i 1) sådant som jag skördar på min odlingslott  och 2) sådant som jag plockar i naturen. Den mesta av maten i veckomenyn är vegansk men vid några tillfällen använder jag ost, en klick smör eller en skvätt thailändsk fisksås.

Måndag

Frukost: en stor skål blåbär med nötmjölk och hampafrön

Lunch: Kokta rödbetor med citronörtsmör, quinoa, surkål och tahini. Rödbetor och örter från lotten. Köpt surkål och tahini. Du som äter veganskt kanske vill göra en örtolja i matberedaren som ersättning för örtsmöret.

Middag: skördegryta med gult ris. Till vardags brukar jag kalla det här för mungbönsgryta, men nu med grönsaker från lotten får den heta skördegryta :-) Det här hade jag i grytan: mungbönor, lök, mangoldstjälkar, mangoldblad, trädkål, zucchini, vitlök, garam masala, stjärnanis, svart salt, grönsaksbuljong, malen koriander, kanel, spiskummin, kokosolja, tamari. Riset kokade jag med gurkmeja, kardemummakärnor och buljong.

Tisdag

Frukost: Hemgjord kokosyoghurt med massor av blåbär, hallon och svarta vinbär och en näve hasselnötter. En kopp te på örter från lotten (mynta, lavendel, citronmeliss, svartvinbärsblad) och en bit ingefära.

Lunch: Kåldolmar på spetskål med fyllning av röda linser, lök, mer kål och champinjoner. Stek fyllningen, rulla in den i kålbladen, pensla på lite olja och baka i ugnen.

Middag: Grön smoothie (mangold, ängssyra, rödbetsblast, banan, vaniljpulver, vatten) och blåbärspaj. Vadå blåbärspaj är inte mat? Tänk soppa och pannkaka. En lätt och nyttig huvudrätt och sedan en efterrätt. Jag använde det här receptet på världens godaste och enklaste smulpaj men bytte vetemjölet mot mandelmjöl och quinoamjöl för att få den glutenfri. Och så använde jag kokossocker i stället för vanligt socker – och i mindre mängd än vad som står i receptet. Om du inte vill ha smör kan du ta kokosolja i stället.

Onsdag

Frukost: schnitzerkost med ett berg av blåbär.

Lunch: resterna av kålfräset från kåldolmarna serverat med en kokosraita (kokosflingor, den hemgjorda kokosyoghurten, mynta, salt, peppar).

Middag: pasta med rödbetsblastpesto (solroskärnor, rödbetsblast, vitlök, olivolja, salt, peppar, citron och en gnutta agavesirap). Jo, för du vet väl att du kan använda även bladen på rödbetorna och inte bara rötterna? De kan användas som vilka gröna blad som helst i en smoothie eller sallad – eller stekas i en wok eller så. Jag använde majspasta eftersom jag oftast mår bättre om jag inte äter gluten.

Torsdag

Frukost: sesamgröt med blåbär, rivet äpple (jo, äppelsäsongen har börjat så smått, så jag är ute och plockar), kanel och kardemumma. Örtte på örter från lotten.

Lunch: raw tabouleh med guacamole. Ett par nyskördade små morötter.

Middag: zucchinibiffar (ett eminent recept som jag hittade hos vegoriket) med grönkålssallad (jag gör en så god sallad med picklad rödlök och dadlar, och där grönkålen är ordentligt masserad med flingsalt och massor av olivolja), balsamvinägrett och yoghurtsås med örter (kokosyoghurt, örter från lotten, salt, peppar).

Fredag

Frukost: Blåbärssmoothie (nötmjölk, banan, blåbär, vaniljpulver), schnitzerkost med hallon.

Lunch: chiapudding med extra-allt-topping: banan, äpple, päron, hallon, svarta vinbär, kokos och hampafrön.

Middag: wok på zucchini, mangoldblad, mangoldstjälkar, morot och kål, och till det tofu rullad i maizena och sedan knaperstekt.

Lördag

Frukost: raw chokladmousse med massor av blåbär och lite hallon. Örtte med örter från lotten.

Lunch: snabbpizza på tortillabröd (glutenfria eller vanliga). Jag gjorde en tomatsås på passerade tomater, lök, vitlök, vinäger, agavesirap, salt och peppar. Toppingen på pizzan, som jag stekte först, bestod av mangoldblad, kål, svarta bönor, paprika och säkert något mer som jag har glömt nu. Och så hade jag riven ekologisk guodaost på. Du som inte vill äta mjölkprodukter använder kanske en veganost – om jag minns rätt har till exempel Astrid och aporna en pizzaost.

Middag: vietnamesiska vårrullar fyllda med mangoldstjälkar, zucchini, morot, kål, örter, ängssyra, gurka, morot, fänkål, sockerärter, ruccola, sesamolja, sesamfrön, örtsalt och tamari. Till det en sås på thailändsk fisksås, lime, risvinäger, sesamolja, olivolja, salt agavesirap, tamari och vatten.

Söndag

Frukost: blåbär, hallon och jordgubbar med havremjölk och macadamianötter.

Lunch: kokta rödbetor med citron- och örtsmör, surkål och vitlöksfrästa sockerärter.

Middag: fyllda zucchini. Fyllningen, som jag först stekte, bestod av lök, det tärnade zucchiniinkråmet, tomat, soltorkade tomater, vitlök, champinjoner och mot slutet färska örter. När jag fyllt zucchinihalvorna med fyllningen så lade jag på ett lager fetaost och lite gorgonzola. Om du äter veganskt så kan du använda en vegoost, till exempel från Astrid och aporna.

20160731_212050.jpg

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *