Sesamgröt med apelsin- och spenatsmoothie

Dagens frukost: sesamgröt med apelsin- och spenatsmoothie.image

 

Sesamgröt till en person: Kör 1 dl sesamfrön i matberedaren. Efter någon minut har du i en banan, 1 msk honung, 1 msk kokosolja och en gnutta salt. Den trista grå färgen på min sesamgröt beror på att jag även blandade i ett par matskedar svarta sesamfrön. (Jag tror dock att de är skalade och därmed inte raw food.) Om du vill äta gröten utan vätska som jag gjorde så behövs massor av färska bär för att det inte ska bli torrt. Annars fungerar det utmärkt att hälla på hemgjord nötmjölk av något slag.

Till det gjorde jag en smoothie på färskpressad apelsin, en näve spenatblad, en banan och lite pressad ingefära. Med tanke på hur grön smoothien blev så kan man tro att den bara smakar spenat, men tvärtom: en näve gröna blad som matberedaren får finhacka ordentligt gör inte mycket alls för smaken. Se det här som en apelsin- och banansmoothie. Men spenaten höjer nyttighetsfaktorn ett extra snäpp – du vet väl att gröna blad är bland det nyttigaste du kan få i dig?

En reaktion på ”Sesamgröt med apelsin- och spenatsmoothie

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *