Raw food-detox dag 5

I dag har jag varit ute och vandrat (skriver om det på gomera.nu). I går kväll förberedde jag frukost (eftersom jag har en förmåga att aldrig komma iväg före typ 12 annars) och lunchlåda. Dessutom hade jag salladsrester från i går att äta till middag, vilket jag var tacksam för, eftersom jag var trött efter vandringen och inte alls hade lust att fixa mat. På engelska använder man för övrigt uttrycket uncook för att laga raw food; man kan ju liksom inte säga cook. Visst är det lite roligt.

Så här har dagens mat sett ut:

Frukost: En sallad på en halv avokado, en tomat, saltad rödlök, pumpakärnor, salt peppar, olivolja. En fruktsallad på banan, granatäpple, papaya, bitar av kokosnöt, ingefära, kanel.

Jag brukar inte ha några problem att äta lite starkare saker som ingefära till frukost, men i morse tog både ingefäran och rödlöken emot, trots att jag hade haft rödlöken liggande i salt så att den var mild och snäll. Jag ville tydligen inte ha något som var ens i närheten av starkt.

Mellanmål på vandringen: bitar av kokosnöt, torkade fikon, en banan, några paranötter. Tidigare har jag noterat att jag är mindre sliten dagen efter en vandring om jag har sett till att fylla på med energi ofta under vandringsdagen. Därför tar jag något att äta vid varje paus, kanske en gång i timmen. På vandringsdagar struntar jag i att vara rädd om tänderna och prioriterar resten av kroppen.

Lunch på vandringen: En sallad på persilja, tomat, avokado, paprika, solroskärnor, citron, olivolja, salt, peppar.

Mellanmål på vandringen: se ovan

Mellanmål efter vandringen: En färskpressad blandad juice på Zumería Carlos. Jag såg inte vilka frukter de hade i, men jag gissar på ungefär banan, papaya, mango och kanske vattenmelon. Mums!

Mellanmål hemma: En halv liter kokosvatten – bästa återhämtningsdrycken; jag dricker den alltid efter en vandring, torkade fikon och aprikoser, ett par teskedar bipollen.

Jo, du läste rätt. Bipollen. Nördigt livsmedel för oss som gillar att äta bra mat. Det innehåller massor av vitaminer och mineraler och aminosyror och jag vet inte allt, och dessutom mycket proteiner. (Men om du är allergisk mot bistick ska du nog helst avstå från bipollen om jag har förstått det hela korrekt.) Bipollen finns att köpa i hälsokostaffärer – fysiska eller på nätet.  Själv brukar jag bara köpa det här på La Gomera, där det inte alls kostar speciellt mycket. Det går att ha på gröten eller i smoothien eller strö över en fruktsallad eller så. Det är väldigt sött, och själv tycker jag att sötman tar över för mycket om man blandar det med andra saker, så jag brukar bara äta en tesked direkt ur burken. Då är det gott, tycker jag, men lite torrt.

20150103_155312

Middag: Resterna av gårdagens fänkålssallad med apelsin och dadlar.

Kvällsgodis: Raw chokladtryffel

Så här kan du göra raw food-chokladtryfflar: Blanda lika delar kokosolja, rå kakao och agavesirap. Kokosoljan behöver vara smält, eller åtminstone mjuk, men om du vill äta raw food ska du inte hetta upp den 42 grader. Här löste jag det genom att lägga upp den kokosolja jag tänkte använda i en skål och låta den stå i solen en stund :-) Men om du är i Sverige och det är vinter behöver du värma den på något annat sätt. Jag brukar lägga upp den i en skål som jag ställer på spisen – alltså inte på plattan utan bredvid – i samband med att jag använder spisen till något annat. Då brukar den smälta och så går det att röra ihop alltihop.

Vaniljpulver är gott att ha i också, men det har jag inte hittat här i Valle Gran Rey. Om du vill kan du smaksätta tryffeln med till exempel kanel, ingefära eller chili, eller ha i nötter eller något annat smaskigt. Jag hade i riven kokos i dagens tryffel. Gott!

Sedan behöver smeten stelna igen i kylen. Om den inte är för rinnig kan du göra kluttar på ett fat. Annars behöver du någon typ av form. En espressokopp kanske? Eller låt smeten halvstelna i kylen innan du gör kluttarna. Ta fram godiset ur kylen en stund innan du vill äta det.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *