Raw food detox dag 3

På dag 3 av min raw food-detox har jag ätit det här:

Frukost: körsbärstomater och pumpakärnor. En fruktsallad på banan, apelsin, sharonfrukt, papaya, sötmandel, ingefära och kanel. Ett litet glas färskpressad apelsinjuice med ingefära.

Lunch: resterna av gårdagens blomkålssallad

Minimellis: ett par fikon och några paranötter

Middag: raw food-tabouleh med mandel. Guacamole: avokado, citron, en skvätt olivolja, salt, peppar – ingen vitlök; jag kände inte för det av någon anledning. En smoothie på en liten banan och två apelsiner. Jag kan faktiskt göra en sådan smoothie fast jag inte har någon matberedare. Jag mosar bara bananen med en gaffel, häller i den färskpressade apelsinjuicen och vispar runt med gaffeln.

wpid-20150101_201941.jpg

Om jag blir sugen på något under kvällen så kommer jag att äta några paranötter och kanske ett par fikon eller torkade aprikoser.

En stor fördel med att göra en raw food-detox när jag inte är på hemmaplan är att jag inte har något i skafferiet som inte är raw. Det kan liksom inte råka slinka ner något som inte är raw, bara för att jag blir akut hungrig.

Så hur får man då till en raw food-detox hemma? Ett sätt är att planera måltiderna i förväg, inklusive mellanmål, så att du vet vad du ska äta och inte råkar äta något annat. Ett annat sätt kan vara att ha ett särskilt skåp, eller en särskild plats i köket för det du ska äta under din detox, och sedan inte gå in i fel skåp – sätt en stoppskylt på skåpdörren! Om du vill vara radikal så börjar du helt från noll. Tömmer skafferiet. Ger bort det du inte vill ha till grannarna. Köper bara hem frukt, grönsaker, nötter och fröer till en början och fyller sedan på med det du kan behöva mer.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *