Raw food-detox dag 2

Så här såg maten ut på den andra dagen av min raw food-detox:

Frukost:

20141231_103700

Små söta (i dubbel bemärkelse) ekologiska körsbärstomater och pumpakärnor. En fruktsallad på banan, apelsin, sharonfrukt, hasselnötter, kokosolja, ingefära och kanel. Ett glas färskpressad apelsinjuice med ingefära.

Jag har hittat en så otroligt god kokosolja:

20141231_101911

Fin kokossmak och alldeles len i konsistensen. Jag tar en tesked och äter direkt ur burken. Och så använder jag den som solkräm nu när jag är i ett klimat när det kan behövas. För jo, kokosolja ska fungera som solskydd med en solskyddsfaktor på någonstans mellan 7 och 15. Jag har svårt att avgöra om det verkligen fungerar; det är ju alldeles för lågt skydd för att vara i solen någon längre tid, men kokosolja är bra för huden ändå.

Mellanmål: en morot, bitar av en kokosnöt.

Mellanmål: en raw bar, ett äpple.

Ja, det blev lite konstig ordning på måltiderna här, för jag var upptagen runt lunchtid. Raw food-energibars finns av flera märken. De är så himla bra att ha med sig på resor. Hemma brukar jag annars göra egna nötbollar. Här på La Gomera har jag ingen matberedare, så jag tog med några bars hemifrån att ha som nödproviant.

Lunch: masserad blomkålssallad med gojibär

Dela ett blomkålshuvud i småblommor och lägg i en skål. Häll över rejält med tamarisoja och olivolja och en skvätt sesamolja. Massera in alltihop i blomkålen med händerna. Strö över gojibär och solroskärnor. Smaka av och se om det behövs något salt eller om tamarin har gjort salladen tillräckligt salt.

Tänk på att magen kan reagera på rå kål om den inte är van. Just blomkål brukar min mage kunna reagera på. Därför åt jag en ganska liten portion av den här salladen och kompletterade med en efterrätt bestående av en banan, en apelsin och en näve paranötter.

Middag: chiapudding med choklad

Om jag var hemma skulle jag ha gjort den här chiapuddingen i matberedaren. Nu använde jag i stället en gaffel för att mosa bananerna och sedan blanda ihop allt. Jag mosade tre bananer och hade sedan i tre matskedar chiafrön, två matskedar rå kakao, en matsked kokosolja, lite kanel och en deciliter vatten. Sedan rörde jag ihop alltihop och lät det stå i kylen ett par timmar. När jag skulle äta chiapuddingen pressade jag över ena halvan av en gigantisk passionsfrukt. Det var gott med det syrliga till. Hallon skulle också fungera utmärkt.

Nu kommer ett nördigt erkännande: jag hade med mig en burk rå kakao hemifrån. Valle Gran Rey har ett utmärkt utbud av ekologiska varor av alla de slag, men just rå kakao gick jag bet på att hitta när jag var här förra året. Och eftersom jag inte vill vara utan choklad ens under en detox så fuskade jag med vanlig kakao. I år var jag dock förberedd så nu blir det raw food-choklad utan fusk.

En reaktion på ”Raw food-detox dag 2

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *