Raw food-detox dag 12

I dag har jag vandrat. Det blev en kortare vandring än vad jag hade tänkt, men den verkar ändå ha påverkat ämnesomsättningen, för jag har varit hungrig hela dagen.

Frukost: Liten avokadosallad. Stor fruktsallad. (För detaljer se föregående dagar.)

Mellanmål: bitar av kokosnöt.

Lunch: raw tabouleh med paprika och avokado. En apelsin. På Gomerabloggen kan du läsa om hur jag fick apelsiner just när jag behövde det.

Mellanmål: en banan, ett äpple, bitar av kokosnöt, ett par torkade fikon. Det här var ett för litet mellanmål här; jag var mer hungrig och borde ha ätit mer.

Middag: Owok med broccoli, mango, färsk koriander, massor av sesamfrön. Det här var en ny batch av owoken, och den var inte alls lika god som igår. Kan jag ha missat något? Eller behöver den helt enkelt marinera ett tag för att bli riktigt god? *kollar inlägget med ingredienserna* Ingefäran missade jag!

Jag sitter och äter middagen just nu. Om jag är mer hungrig efteråt kommer jag att snaxa på torkade fikon, paranötter och gojibär. Eller så gör jag nya chokladtryfflar.

Cravings: blåbär. I går när jag gick i mataffärer (jo, det brukar bli en runda till några stycken) så drogs jag till blåbär flera gånger. Det fanns torkade, och så en blåbärsjuice som jag köpte. Den består bara av blåbär. Men jag vet inte om den är raw, så den får vänta tills efter måndag när jag är klar med min detox. Hemma äter jag blåbär i princip varje dag. Undrar om det är något i dem som jag behöver eller om jag bara är sugen på dem för att jag gillar blåbär.

Jag har haft kramp eller början till kramp i tårna på vänster fot flera gånger de senaste dagarna. Det brukar jag inte ha annars. Min tanke var att det beror på brist på något. Jag googlade lite och hittade ett antal artiklar som sa att det kan vara brist på magnesium, kalcium eller d-vitamin. Jag hittade också ett par artiklar som sa att det inte finns några bevisade samband mellan brist på något och kramp, utan att det helt enkelt beror på trötthet, till exempel när man tränar. Fast jag har inte bara haft de här tåkramperna när jag har rört på mig.

Vem vet. D-vitaminbrist borde jag inte ha nu när jag får sol på mig. Jag åt faktiskt d-vitamintillskott i ett par veckor precis innan jag åkte, eftersom jag var helt absurt trött – och det hjälpte. Så om jag hade d-vitaminbrist nu så borde jag vara trött, men det är jag inte. Sesamfrön innehåller massor av både magnesium och kalcium; det var därför jag vräkte på med det på min owok.

2 reaktioner på ”Raw food-detox dag 12

  1. Spännande med detox – men jag vet inte om det är något för mig som är så ”beroende” av mat – jag behöver mina måltider. Men man kan ju köra en förenklad variant.

    Nu förstår jag varför du gillar blåbär :)

    Emilia

    1. Jag är oxå beroende av mat :-) Att jag gör en detox betyder inte att jag avstår från några måltider eller så, bara att alla mina måltider består av raw food. Om det ser ut som om jag inte äter tillräckligt så beror det bara på att jag äter frukost så sent att jag inte hinner med så många måltider under dagen ;-) Alltså: Under en raw food-detox kan du äta precis hur ofta och hur mycket du vill.

      :-)
      /Jenny

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *