Mungbönsgroddar med äpple och kanel

Jag måste erkänna att groddar inte riktigt är min grej. Och det går alldeles utmärkt att äta raw food utan att någonsin äta en enda grodd; det är så jag gör för det mesta. Men nu kände jag ändå för att grodda lite mungbönor. Det kan du göra så här:

  1. Skölj mungbönorna och lägg dem i blöt över natten, gärna i en glasburk med lock.
  2. Skölj dem igen och låt dem grodda vidare i burken något dygn, beroende på årstid och därmed temperatur.
  3. Skölj igen och förvara i kylskåp.

Orsaken till att jag ville grodda mungbönor var att jag tänkte göra den här rätten:

Mungbönsgroddar med äpple och kanel

20160102_152620.jpg

Förutom groddarna är det äpple, kanel, kardemumma, någon matsked agavesirap och någon matsked kokosolja (som det kan vara bra att värma lite om det är vinter hos dig och oljan är fast).

Den här salladen brukar få agera mellanmål hos mig, men självklart funkar den även som lunch eller middag.

Hur går det med raw food-detoxen?

Ja, hur går det egentligen med att äta bara raw food? Jo, tackar som frågar, det känns bara bra. Har det verkligen gått tre dagar redan? Det här är vad jag har ätit i går och i dag:

Frukost dag 2: körsbärstomater och pumpakärnor och sedan en fruktsallad.

Lunch dag 2: resterna av gårdagens fänkåls- och apelsinsallad.

Jag måste ha ätit något mellis här också. Jag minns inte men jag gissar på en morot och lite sötmandel.

Middag dag 2: chiapudding med choklad: 2-3 bananer, ca 2 msk rå kakao, ca 1 msk agavesirap, 1 msk kokosolja, 2 msk chiafrön (som jag skulle ha mortlat om jag hade haft tillgång till en mortel). Och så behöver den en syrlig frukt till. Apelsin funkar utmärkt. Kanske ett syrligt äpple. Granatäpple absolut. Jag körde passionsfrukt.

Den här chiapuddingen är så mjuk och len – riktig comfort food, Den fungerar extra bra om du är sugen på något sött, om du för närvarande tycker att raw food känns lite för … rått liksom, eller om magen säger att du redan har ätit tillräckligt mycket råa grönsaker i dag ;-)

Något jag verkligen saknade den här dagen var avokado. Avokadorna här är alldeles ljuvliga, men oftast finns inga mogna att köpa i butikerna utan man får köpa dem och vänta på att de ska mogna, och det hade de inte gjort än. Avokado är annars ett av mina bästa mattips för dig som äter raw food – eller nej, för alla förresten. Det funkar som tillbehör till det mesta, antingen som den är eller mosad till en guacamole med eller utan vitlök. Om du har gjort en sallad som inte mättar så bra så blir den genast en fullvärdig måltid med en avokado i.

Frukost dag 3: schnitzerkost. Ja, jag hittade faktiskt hel havre i en av de eminenta mataffärerna med ekologisk inriktning här i Valle Gran Rey. Wunderbar!

Minimellis dag 3: ett kaktusfikon, bitar av en kokosnöt

Lunch 1 dag 3: sallad på avokado (jaa, äntligen en mogen!), tomat, paprika, pumpakärnor, persilja, salt, peppar, olivolja och lime.

Lunch 2 dag 3 (Ja, jag åt två luncher i dag, okej? Jag var ute och vandrade på förmiddagen och det blev en tidig frukost och en supertidig lunch, och när jag kom hem på eftermiddagen var jag hungrig igen – jag behöver äta mer än vanligt på vandringsdagar.) Kokosvatten som måltidsdryck. Jag gillar verkligen kokosvatten och dricker det gärna som återhämtningsdryck på vandringsdagar.

Mellis dag 3: morot,  bitar av kokosnöt, en sked bipollen (som var av en skitäcklig sort :-( Jag har köpt bipollen här förut och gillat det, men den här sorten är bara mjuk och blä.)

Middag dag 3: Jag planerar att köra chiachokladpuddingen till middag igen. Med passionsfrukt eller granatäpple till. Kanske en morot innan, för jag är fortfarande eftervandringshungrig. Behöver jag äta ännu mer så blir det sötmandel och några torkade fikon.

2 reaktioner på ”Mungbönsgroddar med äpple och kanel

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *