Kropp och själ i P1 om supermat, antioxidanter och raw food

Jag har lyssnat på ett avsnitt av Kropp och själ i P1, som heter Hur super är supermaten? Mycket spännande.

Det handlade bland annat om supermat, eller superfoods, ett begrepp som har blivit populärt de senaste åren. Avsnittet tog också upp raw food. Dessutom pratades en hel del om antioxidanter, med frågan: är det bra att ta antioxidanter i form av kosttillskott?

Med i studion under programmet fanns Charlotte Erlanson-Albertsson, professor i medicinsk och fysiologisk kemi vid Lunds universitet och Hanna Eneroth, nutritionist på Livsmedelsverket.

Sammanfattning

Det här är ett längre inlägg än vad jag brukar skriva. Därför kommer här en sammanfattning för dig som inte orkar läsa hela inlägget:

  • Supermat är bra men dyr. Det finns en massa annan mat som också är bra men som inte säljs under konceptet supermat och därför inte är så dyr. Exempel på det är havregryn, vanliga svenska bär, kål, lök och nötter.
  • Raw food är bra mat för att den består av bra råvaror som frukt, grönsaker och nötter. Den är också bra om du inte mår bra av att äta socker, mjölkprodukter och mjöl. Däremot blir maten inte automatiskt bättre för att du låter bli att hetta upp den till mer än 42 grader.
  • Studier på antioxidanter i tablettform visar att de får vissa typer av cancertumörer att växa. De försvagar också cellernas motstånd mot cancern. Dessutom kan antioxidanter leda till tumörer hos personer utan cancer. Antioxidanter som finns i frukt och grönsaker är däremot bra för dig. Alltså: ät mer frukt och grönsaker och sluta äta vitamintabletter.

Supermat – vad är det? Och är det verkligen så superbra?

I programmet pratas om några olika typer av supermat, framför allt chiafrön, bär och nötter.

Hur super är chiafrön? De sänker blodsockret. De innehåller bra fetter, mycket fibrer och protein. Däremot är det oklart hur mycket av det nyttiga som vi kan tillgodogöra oss.

En fråga som kom upp var om chiapudding är så mycket bättre än havregrynsgröt. Experterna var överens om att havregryn är bra, och att det kanske inte är så stor skillnad näringsmässigt. Om man vill ha mer protein och bra fetter till sin havregrynsgröt så kan man komplettera med till exempel nötter eller solroskärnor om man vill komma billigare undan. De påpekade att havregryn har man bevisat att det är bra, men chiafrön finns det inte så mycket studier om än.

Man bör inte hellre äta för mycket fröer, eftersom de är så energitäta, för då går man upp i vikt. Charlotte Erlanson-Albertsson rekommenderar ungefär 15 gram chiafrön om dagen för den som inte vill gå upp i vikt. Det motsvarar ungefär en matsked om jag lyckas googla rätt. I den chiapudding som jag oftast gör just nu är det 0,5 dl chiafrön per portion, alltså nästan fyra matskedar. Hoppsan!

Superbären då? Är torkade gojibär verkligen bättre än hallon, blåbär och björnbär? Där gäller samma sak: våra gamla vanliga bär vet vi att de är bra, men gojibär finns det inte så mycket studier på än. Charlotte Erlanson-Albertsson och Hanna Eneroth tyckte båda att blåbär och björnbär är de bästa bären. De sa också att frysta bär inte är sämre än färska. Fast de är inte lika goda förstås. Vill du veta mer om blåbär och varför de är så bra? Kolla in alltomblabar.se.

Nötter då, varför är det supermat? De innehåller bra fetter, proteiner, fibrer och inget kolesterol. De är en viktig del i Medelhavskosten, som har visat sig vara nyttig. De bra effekterna av nötter handlar bland annat om att de motverkar åderförkalkning. Valnötter är allra bäst på det.

Hur super är då supermaten? Sammanfattningsvis tyckte experterna att den är bra men ibland kanske onödigt dyr. Vi har redan mat som vi har ätit länge, som inte är dyr, och som vi också kan kalla supermat. Det handlar till exempel om nötter, frön, kål och lök. Vill du variera med gojibär och chiafrön så varför inte? Det som framför allt är viktigt är variationen i maten. Att vi äter mat med många olika färger och på så sätt får i oss många olika antioxidanter.

Raw food – finns det någon mening med att inte hetta upp maten?

Sedan intervjuades raw food-kocken Johan Rabén. Han anser att en stor anledning till att många mår bra av att äta raw food är att man då inte äter socker, mjölkprodukter eller mjöl. Och det är ju så jag ser på raw food också: när jag äter raw food får jag i mig råvaror som är bra för mig – om maten är upphettad eller inte är oviktigt. För mig är raw food ett sätt att bli inspirerad till att använda mycket frukt och grönsaker och andra oprocessade råvaror från växtriket.

De två experterna i studion tycker att det kan vara bra att komplettera raw food-kosten med till exempel kokta baljväxter. De påpekar också att vi tar upp vissa antioxidanter, till exempel de som finns i morötter, bättre om råvarorna är uppvärmda. De menar att det här med att enzymerna påverkas av upphettning inte spelar någon roll för näringsupptaget. Det har alltså ingen betydelse om grönsakerna är uppvärmda eller inte.

Antioxidanter som kosttillskott – bra eller dåligt?

Många äter antioxidanter i tablettform, men det ger inte alls samma hälsoeffekt, snarare tvärtom. Kosttillskott av antioxidanter i tablettform har visat sig göra att tumörerna hos möss med lungcancer blir större och fler än utan tillskott av antioxidanter.

Volkan Sayin på Sahlgrenska akademien har arbetat med en sådan studie. De antioxidanter som studerades var vitamin E (motsvarande dos som i en multivitamintablett) och acetylcystein (som man behöver recept för att få). Förutom att cancertumörerna växte försvagades cellernas motstånd mot cancern.

Antioxidanter i sig är alltså inte ett problem, utan det är den dos som man får i sig genom ett tillskott som ställer till det. Skillnad mellan tillskott och äkta antioxidanter är dels att tillskottet har högre doser, dels att i maten finns det så mycket annat som fungerar som hjälpsubstanser till antioxidanterna och som gör dem bra för oss. Den som äter mycket frukt och grönt behöver alltså inte dra ner på det.

Kan det vara farligt att ta tillskott av antioxidanter även om man inte har cancer? På 1990-talet gjordes en studie på rökande män, där försökspersoner fick tillskott av betakaroten och vitamin E (alltså antioxidanter). Projektet fick avbrytas i förtid eftersom de som fick tillskotten fick fler lungtumörer. Antioxidanter i form av tillskott gav alltså fler lungtumörer i den här studien. Volkan Sayin säger att han själv har slutat att ta tillskott av antioxidanter och att han även säger åt sina vänner och bekanta att slänga sina multivitamintabletter.

Hanna Eneroth på Livsmedelsverket säger att man inte bör ta några vitaminer på eget bevåg. Om man misstänker att man har brist på något ska man i stället gå till vårdcentralen och få prover tagna så att man får svart på vitt på om man saknar något.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *