Kokosolja – fett med positiva egenskaper

Kokosolja har ju varit inne i några år nu. Själv använder jag den till typ allt, både i maten och som substitut för krämer och sådant. I det här inlägget berättar jag mer om kokosoljan.

Kokosolja sägs vara bra fett, trots att det är mättat fett

Kokosolja sägs ofta vara bra fett, trots att det är mättat fett. Förklaringen brukar se ut ungefär så här:

Kokosolja består till drygt 90 procent av mättat fett. Länge var den allmänna sanningen att alla mättade fetter är dåliga och leder till hjärt- och kärlsjukdomar. I dag anser forskarna att det beror på vilka fettsyror som finns i det mättade fettet. Det finns två olika typer av fettsyror: MCT (medellånga triglycerider) och LCT (långa triglycerider). MCT är bra för att de är lätta för kroppen att utnyttja som energi och för att de kan hjälpa till att öka det goda kolesterolet. Kokosolja innehåller ungefär 90 procent mättat fett, och hälften av det mättade fettet kommer från MCT-fettsyran laurinsyra.

Källor för den här informationen om fettsyror i kokosolja är följande tre artiklar, som också är rekommenderad läsning för dig som vill veta mer. Ngruppens artikel innehåller även en referenslista med hänvisning till forskning.

Livsmedelsverket rekommenderar inte kokosolja

Men Livsmedelsverket känns inte vid några MCT-fettsyror utan konstaterar bara att

”Kokosolja innehåller över 90 procent mättat fett. Det fett vi behöver äta mer av är omättat fett, särskilt fleromättat. Det är därför mycket bättre att använda till exempel rapsolja och matfetter med rapsolja i, än att använda kokosolja. Nyckelhålet är en bra hjälp i valet av matfett.”

Att Livsmedelsverket inte anser att kokosfett är bra borde kunna betyda något av följande:

  1. Det sammanlagda resultatet av alla studier som har gjorts hittills visar att kokosolja inte är bra.
  2. Det finns inte tillräckligt många studier gjorda för att det ska anses bevisat att kokosolja är bra.

Men det finns alltså enskilda studier som pekar på att kokosolja är bra. Så det är upp till dig om du vill följa Livsmedelsverkets rekommendation tills motsatsen är bevisad eller om du menar att de positiva studierna kommer att få rätt om kokosoljan i slutänden.

Kokosolja sägs bota ungefär allt

Om du googlar kokosolja kan du hitta information som säger att den är bra mot allt från övervikt till alzheimer, parkinson, MS, ADHD, epilepsi och cancer. Däremellan ska den också hjälpa mot tandlossning, svamp och sötsug. Jag tycker gott att man kan ta alla de här hälsopåståendena med en rejäl hink salt.

Kokosolja – hur mycket ska man äta?

Det råder delade meningar om hur mycket kokosolja du behöver äta för att din kropp ska få alla de positiva egenskaperna. 3,5 msk per dag är en siffra som förekommer på många ställen, men det finns rekommendationer på allt från 1 msk till 6 msk. Eftersom det är fett innehåller det förstås mycket energi, så tänk på att om du tillför 6 matskedar fett till din kost utan att ta bort något annat så kommer du att gå upp i vikt.

Kokosolja i matlagning

Hos lchf:are är det vanligt att ta en sked kokosolja i sitt te eller kaffe som ett enkelt sätt att få i sig mer fett. Om du vill få i dig mer kokosolja för dess positiva egenskaper kan du också blanda den i en smoothie eller ha den som pålägg på din smörgås. Själv använder jag kanske främst kokosolja i varm mat. En av de stora fördelarna med oljan är nämligen att den tål höga temperaturer. Den är därför mycket bättre att steka i än till exempel olivolja.

Jag använder oftast en olja utan smak för att steka i. Och en med smak när jag gör något asiatiskt där kokossmaken passar in bra. I många recept på rawfoodkakor och liknande så ingår ju kokosolja, och där tycker jag att det passar bra med en kallpressad olja med kokossmak.

Kokosolja för utvärtes bruk

Kokosoljan kan ersätta många av de krämer och skönhetsprodukter som säljs i handeln. Jag använder den som

  • hudkräm
  • ansiktskräm
  • deodorant ibland
  • hårgelé
  • kroppsskrubb (då blandar jag den med socker eller salt)

Om jag använde smink skulle jag definitivt använda den som sminkborttagningsmedel. Den ska också kunna fungera som tandkräm (blandad med bakpulver), massageolja, glidmedel och intimtvål.

Kokosoljan sägs också fungera som solkräm och ska då ha en solskyddsfaktor på någonstans mellan 7 och 15. Jag har använt den ute i solen många gånger. Jag vill verkligen att det ska fungera, men jag kan tyvärr inte säga att jag har märkt någon skillnad mot när jag inte har kokosolja på mig.

Kokosolja – varmpressad eller kallpressad?

Det finns kallpressad och varmpressad kokosolja. Definitionerna mellan dem skiljer sig åt mellan olika tillverkare, så det kan vara en snårig djungel att hitta rätt i. Här kommer en beskrivning av de olika sorterna i fallande ordning med de bästa först.

Kallpressad kokosolja – extra virgin

Den kallpressade kokosoljan, som också kallas virgin eller extra virgin, är den som smakar och luktar kokos. Det är den som sägs vara den bästa för kroppen. Allra mest nytta gör den i – och utanpå – din kropp om den är ekologisk. Många av de kallpressade kokosoljorna som säljs är även raw food, vilket innebär att de inte har hettats upp över 42 grader.

Det finns också kokosoljor som kallas kallpressade trots att de är lukt- och smakfria. De har värmts upp i ångbad, ofta runt 230 grader. Dessa kokosoljor kallas alltså kallpressade ibland men aldrig raw food.

Varmpressad kokosolja

Den varmpressade, eller raffinerade, kokosoljan är lukt- och smakfri. Här råder det lite delade meningar, men många menar att den också är bra för kroppen, särskilt om du väljer en ekologisk.

Den varmpressade kokosoljan kan vara bra att använda i både matlagning och för hudvård när du inte vill att maten eller du själv ska smaka och lukta kokos.

Den varmpressade kokosoljan är också bra att steka i, eftersom den tål högre temperatur än den kallpressade. Den varmpressade kokosoljan tål temperaturer upp till 200 grader medan den kallpressade tål 177 grader. I båda fallen gäller att om oljan har börjat ryka är den inte längre bra för dig och då är det bättre att hälla ut den och börja om med ny olja.

Raffinerat kokosfett

Slutligen finns den kokosolja som säljs i mataffären i silvriga paket och som vi traditionellt har använt för att göra ischoklad. Den här sorten kallas ofta kokosfett. Det är hårt raffinerat och tål höga temperaturer. Därför är det bra om du behöver ett fett som tål rejäl upphettning. Men alla de där gods egenskaperna som kokosoljan sägs ha verkar inte finnas i det här raffinerade fettet, så det finns ingen anledning att använda det till något annat än just när du behöver ett fett som tål höga temperaturer.

Min inställning till kokosolja

Som du säkert märker av det här inlägget är jag lite kluven till kokosolja, trots att jag själv använder den mycket. Det jag framför allt blir skeptisk till är när något framställs som mirakelmedicin mot ungefär alla sjukdomar. Jag gillar kokosolja och använder det där jag tycker att det passar – i mat där just det här fettets egenskaper gör sig bra. Däremot går jag inte medvetet in för att få i mig någon viss mängd per dag eller så. Även om kokosolja är bra för oss (vilket det alltså inte verkar finnas några entydiga resultat på) så finns det en massa annat som också är nyttigt, och jag ser ingen anledning att snöa in på ett enda livsmedel.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *