Hur känns det i kroppen av raw food-detoxen?

Jag har detoxat i en dryg vecka. Då är det kanske dags för den klassiska sportfrågan: Hur känns det?

Det tråkiga svaret är att det inte känns något särskilt. Det första 2-3 dagarna var min mage ganska knasig. Men det kan lika gärna ha varit en reaktion på att jag hade varit på resande fot några dagar; det gillar inte magen. Eller jag.

Resten av veckan har min mage fungerat ungefär som den brukar göra, om jag inte äter gluten och inte för mycket mjölkprodukter.

De fula eksem som jag haft i ansiktet under hösten håller på att försvinna. Men det beror nog snarare på klimatet – min hud gillar Vintergomera klart bättre än Vintersverige. Och jag också.

Men så är den här kosten ingen stor omställning för mig. Jag är van vid att min mat till största delen består av grönsaker. För den som brukar äta mjölkprodukter, flingor och bröd till frukost, pasta till lunch och kött till middag blir det ju en mycket större omställning. Och för den som brukar dricka kaffe är kanske kaffeabstinensen det mest påtagliga.

Förutom maten som jag har beskrivit här att jag äter så tar jag (både i normala fall och nu under detoxen) två Lactiplus-tabletter varje dag och en B12. Lactiplus började jag med för några år sedan när jag hade en tvåmånadersförkylning, och eftersom mitt immunförsvar har varit så bra sedan dess så har jag inte velat sluta. B12 tar jag efter att fick B12-brist konstaterad för ett par år sedan. Jag trodde att man bara behövde ta B12-tillskott om man var vegan, men jag behöver tydligen det ändå. (Till vardags äter jag mest vegetariskt, inget kött, en hel del ägg, lite ost och mycket få andra mjölkprodukter. Och så är jag lite periodare när det gäller fisk.)

Om jag ska tro kroppens signaler så har jag i alla fall ingen proteinbrist. Det jag längtar efter är ris, popcorn och en varm gryta på till exempel mungbönor och grönsaker. Fast jag skulle ju inte tacka nej till en bit ost förstås.

Orkar jag träna på raw food-kost?

Numera tränar jag inte särskilt hårt, eftersom jag har skador som inte tillåter det. Jag kör ingen tuff konditionsträning över huvud taget. Jag styrketränar normalt bara en gång i veckan. Utöver det blir det mest yoga och promenader. Och lite dans och sånt. Jag rör på mig i princip varje dag och helst flera gånger om dagen (både yoga och promenad). Den här träningsdosen har jag inga problem att klara på enbart raw food.

Om jag skulle ta en muskelbyggarperiod, alltså styrketräna tungt ca fyra gånger i veckan, så skulle jag nog inte vilja göra det på bara raw food. Jag skulle antagligen vilja ha ägg, och mer lättätna kolhydrater – jag brukar till exempel köpa en glutenfri pasta gjord på majs. När jag styrketränar mycket och bygger muskler behöver jag äta mer än vad jag gör just nu, och det är lättare att få i sig stora mängder av pasta eller en tillagad gryta än en skål kål.

Vad vill du veta?

Undrar du något om att göra en raw food-detox? Eller något annat? Skriv gärna din fråga i en kommentar här på bloggen!

2 reaktioner på ”Hur känns det i kroppen av raw food-detoxen?

  1. Intressant att läsa om din rawfood -resa. E själv inne på min femte fastedag. O känner mig som jag brukar vid den här fasen (fastar fyra ggr /år en vecka i stöten) lätt i kroppen men med antydningar till överdrivet kokbokintresse :-) Allt väl till dig Jenny

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *