Grönkål – fullspäckad med vitaminer

Grönkål har blivit populärt på sistone. Och det är lätt att förstå varför. Gott och nyttigt på samma gång – precis så vill jag att mat ska vara.

wpid-20150404_084522.jpg

Grönkål – därför är det nyttigt

Grönkålen är fullspäckad med vitaminer. 100 g grönkål ger dig hela dagsbehovet av C- och A-vitamin och halva dagsbehovet av E-vitamin. Kålen innehåller även järn, magnesium, folsyra, kalium och kalcium. En studie visar att kroppen tar upp mer kalcium från grönkål än från mjölk.

Grönkål innehåller massor av antioxidanter och bakterier som är bra för magen.

Grönkål – hur använder man det?

Det enklaste sättet att använda grönkål när du äter raw food är att riva bort bitar av bladen (skippa den hårdare stammen i mitten) och massera dem med ordentligt med olivolja och havssalt. Sedan kan du ha dem som bas i en sallad. Du kan också göra grönkålschips:

Grönkålschips

Om du har en torkugn gör du förstås dina raw food-grönkålschips i den. Om inte finns det två sätt att göra chipsen. Det ena är nästan raw food, eller rättare sagt det kan vara raw food om du lyckas få temperaturen på din ugn att inte gå över 42 grader. På min ugn är 50 grader det lägsta gradantalet som går att ställa in. Jag gör som i salladen ovan: masserar grönkålen med havssalt och massor av olivolja. Sedan sprider jag ut dem i en långpanna, sätter ugnen på så låg temperatur som möjligt och lämnar ugnsluckan lite öppen genom att placera en träslev i luckan. Jag låter dem vara i ugnen runt 10 timmar – du får helt enkelt provsmaka när de är klara i din ugn. Chipsen ska vara krispiga. Jag har inte mätt temperaturen i ugnen men något under 50 grader bör det ju vara, så kanske är det inte raw food. Gott är det i alla fall.

Om du har bråttom och inte är så noga med att dina chips ska vara råa så går det att tillaga dem i 200 grader i typ 10 minuter. Personligen tycker jag inte att det blir lika gott, och dessutom har jag lyckats bränna dem vid något tillfälle, så  jag har gått över till att göra på det långsamma sättet.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *