Fem ingredienser som gör din gröna smoothie god

Brukar du som jag göra gröna smoothies på vilda växter du hittar i naturen? Eller för den delen på köpta gröna blad av någon lite bittrare sort? Tycker du också att det kan bli väl beskt eller grönt eller … ja, rätt äckligt faktiskt? ;-) Mat ska ju vara gott! Här får du tips på fyra ingredienser som gör din gröna smoothie söt och god.

  1. Vanilj. Alltid vanilj. Det finns inget som mildrar den beska smaken så bra.
  2. Banan. Den ger sötma och fin smoothiekonsistens.
  3. Päron. Tar över smaken lite mer, men om du gillar päron är det ingen nackdel. Normalt gillar jag hårda päron, men till smoothien är det en fördel om päronet är ordentligt moget och mjukt.
  4. Bär – jordgubbar, hallon, blåbär och så vidare. Använd frysta om det inte är bärsäsong. Om du använder bär ur den röd-blå skalan får du dock vara beredd på att det inte blir så snygg färg på din smoothie. Men vad gör det så länge den är god?
  5. Örter och kryddor. Experimentera dig fram. Ingefära, chili, kanel, kardemumma, mynta, citronmeliss och vad kan du komma på mer? Vad gillar du?

Observera dock att du inte kan dölja hur besk smak som helst med de här ingredienserna. Lite längre ner i det här långa inlägget om att plocka vilda gröna växter pratar jag om hur du kan välja rätt växter för att din smoothie inte ska bli för besk.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *